Om mig

Här e jag och skriver och visar vad jag tycker om mitt största intresse här i livet. Vissa delar kanske inte min uppfattning värderingar om jakt och viltvård men det får stå för dem !

söndag 16 september 2007

Bock nr:4


Min fjärde bock.
Denna bock fällde jag i september 2000.
Lite udda historia stack tidigt från mitt dåvarande jobb för att sätta mig i samma torn som jag fällde brons boken (nr:3). var ganska sliten spelade spel på mobilen och sen slummrade jag till. När jag vaknar ser jag något som rör sig rätt nära gränsen, det var den här bocken. Han var väldigt fin där han gick i det höga gräset misstänksam mot allt. vinden var perfekt den låg rakt från han mot mig jag satt bara och njöt av att se han bestämde mig för att skjuta om skotthållet blev rent (utan gräs).
samtidigt ser jag i min ögonvrå hur en get med två kid går in i vår dunge bakom ryggen på mig, vilket skulle få kattastrofala föjder om de fick vind av mig och började skälla ,nu när jag hade bestämt mig för att skjuta.. De var nu så nära att jag inte vågade röra en fena,jag satt så stilla jag bara kunde vågade knappt andas.
Samtidigt ser jag hur bocken tar några kliv ut ur gräset och in på den slagna trädan. vilken tur att jag hade lagt upp bössan innan geten med de två kiden kom. Jag smyger upp kolven till axlen så sakta jag bara kan huvudet fäller jag sedan ner får in bocken i korset lägger den högt i bogen osäkrar och kramar av skottet. Pang! tittar upp var tog bocken vägen? Tittar i siktet jo han ligger där precis där han stod. Jag andas ut låter pulsen lägga sig gör patron ur efter 5 minuter går sedan ner till bocken vilken bock ! om den andra var brons måste denna också var det. Ha ha nix det var den inte det var silver nästan guld hade den haft 6 taggar istället för fem hade den blivit guld men nu blev det silver en stark silver hela 129,7 poäng .

1 kommentar:

Nalle sa...

Jag är själv jägare sen två år tillbaka. Mitt mål var att värna om viltet och endast jaga för köttets skull.
Därför har jag mycket svårt för att se jägare som visar sig på bild
med det fällda viltet som om det vore en bravad. Är det möjligen så att det ligger lite av " När storfiskaren talar om" över det hela. Man måste visa sin omgivning att man "verkligen har fällt viltet", Det äääär sant, så det så.
Trofeér kan jag överhuvudtaget inte begripa att man hänger på sina väggar. Lite respekt för viltet får man visa. Det är min uppfattning och den står jag för.
Sen kan man ju undra vad som rör sig i skallen på jägare som åker världen runt och betalar hutlösa pengar för att bara döda ett djur.
Detta är inte jägare utan dräpare.
Jakt skall bedrivas för köttets skull och inte för dödandets skull.

12000 jägare anmälde sig till vargjakten, för att fälla "27" djur.
När hatet styr bör man låta bössan stå kvar i skåpet.
Jag har själv djur och att förlora dom känns tungt. Men lever man i ett land som kanske är ett av dom vackraste i världen med en rik fauna och flora så får man acceptera "vinst och förlust".
Eller skall vi kanske utrota alla rovdjdur? Djure må vara primitiva i tanken, men för den sakens skull behöver ju inte vi vara det.
Tack för ordet!

Augusti = Räv Jakt

Augusti = Räv Jakt

Detta gör nytta!!!

Detta gör nytta!!!
En lyckad kväll 3 på 30 min

Kan det bli bättre

Kan det bli bättre

Min första galt

Min första galt
ca 110 kg levande